Sider

30.6.13

Homemade vanilla syrup for homemade ice-latte (or whatever you like)

Da jeg for noget tid siden spurgte jeg, hvad I godt kunne tænke jer, at se mere af på min blog, skrev min nære veninde, at hun jo vidste, at jeg tit går rundt og hygger mig i køkkenet og at jeg jo kunne dele lidt opskrifter med jer. Det vil jeg selvfølgelig gerne! Problemet er bare, at jeg tit laver mad efter mavefornemmelse og derfor sjældent har en decideret opskrift med deciderede mængder. Og det kan jo godt være et problem - med mindre I ikke har noget imod "på slump"-opskrifter? I så fald har jeg en liggende på chili con carne, som er ret populær herhjemme. Men det må I jo lige finde ud af. 

Under alle omstændigheder har jeg faktisk en rigtig opskrift til jer i dag. Jeg har haft et par fridage og at lave småting i køkkenet har tit en ret afslappende effekt på mig, så jeg besluttede mig for at lave lidt projekter (eller... bare en masse sirup). Jeg har længe gerne ville lave min egen vanillesirup, fordi jeg er blevet ret glad for ice-latte med vanille i. Det betyder, at jeg bruger ret meget sirup og den er jo ret(!) dyr at købe ude i butikkerne. Og jeg tænkte, at der da måtte findes et billigere alternativ - og det gjorde der! Og det er heldigvis også supernemt og velsmagende. Her er det: 

A while ago I asked you guys what you wanted to see more of on my blog. My dear friend wrote that since she knew that I do stuff in my kitchen she thought I might as well share some recipes with you. And I would love to do that! There's just one problem: when I cook I usually do it without a recipe. I just take a little bit of that, a little more of something else, and so on... Which means I hardly ever have  real recipes with exact amounts. And that might be a problem - unless you wouldn't mind "such and such"-recipes? In that case I have a "recipe" for a chili con carne which is quite popular in our little home. So... You make your mind up about that. 

BUT! I actually have a REAL recipe for you today. I've had a few days of and I often really relax in the kitchen, so I decided to do a few small things (or well... a lot of syrup). I've been wanting to do my own vanilla syrup for a while, since I've become quite addicted to ice-latte with vanilla. Which means I use quite a lot of vanilla syrup. And that stuff is expensive if you buy it in stores! So I thought; there have to be a way to do this cheaper! And there is a way. And easy and tasty way as well. Here it goes:


Du skal bruge:

- 2 vanillestænger
- 400 gram hvid sukker
- 3 dl. vand 
- Lidt salt
- Det var det!

Flæk vanillestængerne, skrab kornene ud. Smid det hele (sukker, salt, vand, vanillekorn, og vanillestænger) i en gryde og bring indholdet i kog. Når det boblekoger skal du bare vente til der er gået fem minutter. Så er den færdig! Nemmere bliver det altså ikke. 

Når siruppen er kølet lidt af, så si den gennem en trakt ned i en flaske. 


You'll need:
- 2 vanilla pods
- 400 grams of white sugar
- 3 dl. of whater
- a little bit of salt

Slit the pod open and scrape out the seeds. Put it all (sugar, water, salt, vanilla seeds and vanilla pods) in a pot and bring it to boil. When it's boiling a lot take time; 5 minutes then it's done. That's it! It doesn't get easier than that, does it?

When it's been cooling off a bit sieve the sirup (so the pods and lumps of seeds get out) into pretty bottles. 




Iskaffen her er altså virkelig lækker - og er selvfølgelig lavet på slump. Lidt espresso-instant-pulver, lidt koldt vand, lidt sirup, en del mælk, to isterninger. Voila!

The ice-latte is really good and is made like this: a bit of espresso-instant-coffee, a bit of cold water, a bit of syrup and milk until you reach the top of the glass. And then two ice-cubes. Voila!

5 kommentarer:

  1. Ooh, clever! I'd love to see more recipes from you, even if they're silly so-and-so recipes. :)

    SvarSlet
  2. Jeg er tilfreds ;) Lyder til noget jeg burde gå igang med - har store is-kaffe planer i min fremtid (http://emilysalomon.dk/?s=iskaffe&submit=S%C3%B8g)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmh :D Lækkert.
      Men do it! Det er så nemt, så nemt.

      Slet
  3. Tak for den! Den hapser jeg. Vanillie syrup smager nemlig fantastisk med nye jordbær...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det kunne du godt bilde mig ind! Det gør hyldeblomstsirup også - og sådan en har jeg også lavet! Haps. Så mangler jeg bare nye jordbær.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...